SEO – Search Engine Optimization

Wat is SEO?

SEO betekent letterlijk Search Engine Optimization, dus zoekmachine optimalisatie in het Nederlands.

Wat is de betekenis van SEO?

SEO is eigenlijk alle stappen die u neemt om ervoor te zorgen dat uw website zo hoog mogelijk wordt weergegeven in de organische zoekresultaten van een zoekmachine en het is gratis. Deze organische zoekresultaten zijn te vinden op pagina’s met zoekresultaten (technische term SERP: Search Engine Results Pages) onder betaalde zoekresultaten (advertenties, zoals Google AdWords of Bing Ads).

Waarom is SEO zo belangrijk?

Voor 95% van de Nederlanders die opzoek zijn naar een product of bedrijf begint met een zoekmachine. Om de aandacht van je doelgroep te trekken en leads te genereren, hoef je alleen maar bovenaan in de zoekmachines te staan. Zelfs als mensen uiteindelijk offline kopen. Daarom is SEO-marketing cruciaal voor het genereren van leads.

Dus wat betekent SEO in de praktijk?

Bij Google zijn er ongeveer 200 rankingsfactoren, die in twee brede categorieën vallen.

  • Techniek
  • Content

Techniek

Uw website moet technisch in orde zijn. Dingen om te onthouden zijn onder meer:

  • De structuur van uw website
  • Correct gebruik van titels
  • Gebruiksvriendelijke urls
  • snelle laadtijd
  • Gebruik een SSL-certificaat
  • Gebruik een sitemap

Content

De gebruikers van Google zijn/uw doelgroep is op zoek naar iets. Contacten, producten, informatie…, met andere woorden, content. Hoe meer uw site aan die vraag naar content voldoet, hoe meer de gebruikers van uw site deze zullen waarderen en een signaal naar Google zullen sturen dat uw site geweldig is. Overweeg deze signalen:

  • Bezoek meerdere pagina’s op uw website
  • Verlaat uw site niet meteen en gaan terug naar Google (bouncepercentage en pogosticking)
  • Deelt uw inhoud op sociale media